Saturday, June 18, 2011

~~Waktu Terbaik Untuk Menabur Kapur Sejuk~~

Ok, sila ambil perhatian...kapur sejuk bukan bedak sejuk yang dlm botol yang org dulu dok tepek kat pp dahi dagu dan cagu bagai...k. Itu nama die bedak sejuk...sebut betol2, c.o.o.l.;sejuk....hahaha(patut laa student aku banyak x paham ape yang aku terangkan)

Itulah dia pembuka bicara secara ringkas. ngee~~ S.E.R.I.U.S.!!!! Kapor sejuk adalah sebuah product pertanian yang di bangunkan khusus untuk menuteral(newtral/neuteral/ ape2 je lah...x tau aku nak eja) kan tanah pertanian. No, no no no, ia bukan sahaja untuk tanah pertanian, ia jugak berguna untuk perternakan atau ape2 yang berkaitan dengan aquaculture. Hal ini adalah kerana antara kandungan dlmnya adalah, kalsium....nak tau kenape, browse tenet cari sendiri.

Antara kepentingan kepor sejuk kepada penternakan udang, adalah sama penting dengan kenape Ajis satar pakai tepong kat muke sampai jd putih melepak masa nak screen test....ok...KIDDING! Sebab pentingnya kapor sejuk pada penternakan udang adalah sebab, kapur sejuk akan membantu udang yang salin kulit mendapatkan kulit yang shanteek dan cihat. Ini adalah sgt crucial kerana kulit udang yang sihat akan bertindak sebagai penebat kepada penyakit.

So, bila nak tabur kapor? Ini jugak penting bagi mengelakkan pembaziran. 1-apabila cuaca selalu hujan dimana air masin akan menjadi tawar; so kita counter balik keluk penawaran tu dengan kapur sejuk. 2-bila suhu air menjadi panas; ini adalah kerana nama kapor tu sendiri dah mention yang ianya sejuk..haha. Udang x tahan suhu air yang panas. Dia akan timbul reramai seolah2 mogok. Kalau x amek port jugak,ok, bersedialah untuk menghadapi RUGI BESAR sebab udang anda akan stress kemudian MATHEE!3- Setiap kali bulan mengambang penuh dimana udang akan bersalin.....bukan melahirkan anak, tp bersalin kulit..ok..

Setelah berkongsi tips ini, makanya, adalah wajar untuk kata: RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL!!!ngeeee~~

No comments:

Post a Comment